Meerdere bedrijven proberen Elon Musks droom van ‘buizenpost voor mensen’ te verwezenlijken. Een van de startups die de hyperloop gaat bouwen heeft nog eens 80 miljoen dollar aan financiering opgehaald. 

De 44-jarige Elon Musk is een ondernemer met visie en ambitie. En die maakt hij tot nu toe ook waar. Hij is oprichter van het Amerikaanse ruimtebedrijf SpaceX, dat vier jaar geleden de eerste commerciële ruimteveer succesvol lanceerde. Ook is Musk eigenaar van Tesla Motors, een bedrijf dat elektrische auto’s maakt.

De geboren Zuid-Afrikaan lanceerde in 2013 een nieuw plan: de hyperloop, een buizensysteem dat mensen en vracht in cilindervormige capsules met hoge snelheid kan vervoeren. De technologie erachter is vergelijkbaar met die van een magneetzweeftrein, maar dan in een serie buizen.

Door de magnetische aandrijving toe te passen in een afgesloten buizensysteem, waarin de omstandigheden optimaal zijn, kan in theorie een snelheid van 6.500 kilometer per uur worden behaald. Het moet een alternatief vervoersmiddel zijn voor boten, vliegtuigen, auto’s en treinen.

Hyperloop One

Musk is zelf te druk om de hyperloop op poten te zetten. Verschillende bedrijven proberen daarom zijn droom werkelijkheid te laten worden.

Het verst is Hyperloop One, een Amerikaanse startup dat in de woestijn van Nevada een testspoor aan het bouwen is. Dinsdag kreeg het bedrijf nog eens 80 miljoen dollar aan groeigeld, schrijft de Financial Times.

In totaal heeft Hyperloop One al meer dan 100 miljoen dollar aan financiering opgehaald. Onder andere GE Ventures, de durfinvesteringstak van General Electric, en de Franse nationale spoorwegen hebben geld in het bedrijf gestoken.

Voor het einde van het jaar moeten de eerste capsules door de vacuüm getrokken buizen schieten in het drie kilometer lange proeftraject van Hyperloop One. "Het idee dat in 2013 een hersenspinsel van Elon Musk was, zal aan het einde van het jaar een prototype op ware grote zijn", zegt CEO Rob Lloyd tegenover de zakenkrant.

Hyperloop Technologies

Maar er zijn meer kapers op de kust. Het bedrijf Hyperloop Technologies wil voor 2020 drie hyperlooptrajecten hebben aangelegd. Onder meer een verbinding tussen Bratislava, de hoofdstad van Slowakije, en Wenen en Budapest staat op de rol.

Hyperloop Technologies wil in 2017 een testtraject rond hebben. Het bedrijf is op zoek naar 165 miljoen dollar aan financiering en voert gesprekken met potentiële investeerders. "Vanuit technologisch oogpunt zijn we klaar om te beginnen", zegt topman Dirk Ahlborn tegen de Financial Times. "Het grootste probleem is dat geen enkele spoorweg of metro winstgevend is. Ze zijn allemaal afhankelijk van overheidssubsidies."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl